Moji Cigáni mi rozumějí

Už dlouho jsem se chystala o cigánech napsat. Ano o cigánech, sami mezi sebou si tak říkají, a slovo Cigánka mi je zvukomalebnější než Romka.

Nebo v Indii jim také říkají "Banžara". Je to ze sánskritu, a v překladu to přibližně znamená "tuláci džungle". A tak konečně píši, protože mě teď  k tomu dohnal naprosto scestný a z mého hlediska dost rasistický článek od Lukáše Lhoťana.
Ač zejména za Hitlera se snažili celou historii Árijců přetočit, aby tak vytvořili zcela scestnou teorii o rasové čistotě. Cigáni patří do skupiny Indoevropanů, stejně jako my, dokonce to jsou i Árijci, stejně jako Germáni či Slované. Jejich banžari jazyk (banjari language) patří do skupiny indo-árijských jazyků. Banžara žijí v Rajasthanu. A já tam byla, a strávila s indickýma cigánama úplně úžasný čas. Rajasthan je také původní země našich cigánů. Je to oblast nacházející se v severní Indii sousedící s Pákistánem. Jistě dobře víte, že zejména severní Indie nejvíce podléhala islamizaci. Rajasthan byl ale jedna z oblastí, která se islamizovala minimálně, a vždy byla vůči islámským nájezdům odolná. Cigáni jsou v Indii Hinduisté. Velice hrdí hinduisté na své tradice. Proto si také myslím, že to je důvod, proč jsou dost silní v udržování si svých tradic i u nás, i když asi sami si to ani pořádně neuvědomují, protože bohužel, nikdo je  o jejich nádherné a barevné historii neučí. Občas se ani nedivím, že jim ve škole při dějepise  nějakej Otakar II fakt zajímavý nepříjde. Narodili se u nás, říkají o sobě že jsou Češi, jenže mají jinou barvu pleti a jiný temperament. A já jejich temperament miluju. Asi ani není náhoda, že jedna z mých prvních lásek byl jeden cigán ze základky. Vždycky když mi Indie chybí, tak s jistotou vím, že pokud si na Žižkově sednu někam do parku, určitě potkám nějakou cigánskou rodinku, a budu se moct alespon trapně dívat a na Indii vzpomínat. Někdy si fakt musí myslet, že jsem divná. Ale já obdivuju, jak krásný holky maj, a jak pořád  tak moc vypadají úplně stejně jako jejich indičtí bratři v Rajasthanu.
No a teď zpět k tomu Lhoťanovýmu blábolu, co napsal. Psal o albánských a dalších cigánských muslimech. Ano, samozřejmě. Nějaká část dobrovolně z Rajasthanu utekla a kočovně došla až do Evropy, ale jiná část byla muslimy podrobena a zotročena. To jsou asi ti lidé o kterých tvrdí, jak mají podobnou mentalitu s muslimy. To mi připomíná jednu hrozně vtipnou historku. Jednou jsme já, můj indický partner a Lukáš Lhoťan ještě s pár dalšíma lidma, byli v Brně v romském muzeu. Sameer nemohl pochopit smysl celého muzea. Já  tehdy nechápala proč. Ale když jsem o pár měsíců později byla v Rajasthanu, tak mi vše docvaklo. Kdyby jeli do Indie, a tam by koupili všechny ty výstavní materiály, tak by nebyl by rozdíl mezi tím, zda mají dochovanýho něco z Evropy dvě stě let starýho, a nebo je to včera koupený v  Indii na trhu. Cigánská kultura stále  v Indii žije, už 5 000 let se na ní nic nezměnilo. To co se snažili v muzeu ukázat, stačí si jen koupit letenku - a uvidíte to samé a naživo.
V Indii s cigánama nemají žádné problémy. Více s nimi mají problémy všechny neziskovky u nás a hysterické krávy co se například snažili "pomáhat" romským paterčatům. Paní hrozně vadilo, že cigán nemyslí jako Čech. Je ale až s podivem, že ti samí lidé z neziskovek nejsou schopní vystát Romy, ale z islámců div nevlhnou. Nerovnost pohlaví, kamenování, pronásledování homosexuálů a antisemitismus vidí jako kulturní obohacování. Že ale cigánka nevidí důvod v tom mít na pět malých miminek pět postýlek, když do každé se vejdou minimálně tři malá miminka, a s časem se mohou dokoupit další podle toho jak povyrostou, tak už je to šílenej nepřizpůsobivej. Nemluvě o tom, že se fakt ani nedivim, že nechápali systém toho prapodivnýho financování, kdy z peněz co dostali se přiživil kedejakej bílej úředník, a tak nějak holt docházelo k "finančním neshodám". To totiž nechápu ani já sama.
Cigáni v Indii nemají s prací žádný problém. Všechno co mají získávají pouze svou prací. Žijí v poušti, a i tak jsou  schopní i bez ropy spokojeně žít po tisíce let, obstarávají si jídlo i peníze na obživu. Jsou neskutečně manuálně šikovní. Všechno co mají si sami vyrobí. Také jsou neskuteční umělci, krásně malují a vyšívají. A dnes když už nejsou nájezdy muslimů ( i když se Pákistán stále snaží, dneska opět něco v Indii bouchlo v rukách Pakoše), tak hromadně do Evropy nezdrhají. Jen za minulý rok, z celé Indie do Evropy přišlo kolem 3500 lidí, z Pákistánu 65 000 lidí. Nevím čím to je. S Islámem by teoreticky měli být daleko spokojenější. Zvlášt když se kvůli tomu od Indie odtrhli.

Cigáni v Rajasthanu také  nádherně tancují a zpívají. Mají proto určenou i svou samostatnou kastu umělců. Ženy a muži si jsou naprosto rovní. A já doufám, že příští rok stihnu v rámci mé cesty do Indie opět do Rajasthanu zajet, a najít si učitelku na jejich světově proslulý kalbelijský tanec a naučím se ho. Potom je mým snem ho opět naučit moje milé cigánky sousedky ze Žižkova.
A ještě přidávám velice povedený dokument který všem doporučuji, právě o cigánských kmenech v Rajasthanu. Ať se tedy Lukáš podívá jací "muslimové" to jsou.

https://www.youtube.com/watch?v=Q4tA9kMPLoo

 

 

 

Autor: Béatrice Radosa | pondělí 27.7.2015 22:39 | karma článku: 23,05 | přečteno: 2906x